Jumaat, Februari 26, 2010

Amalan ibadatkah atau adat saja

Dalam kehidupan ini semua kita tak terlepas dari melaksanakan tugas-tugas harian. Tugas tersebut boleh dikategorikan sama ada adat atau ibadat. Jika kerja adat atau ibadat itu tidak menyalahi ajaran Islam @ Al-quran, alhamdulillah ok. Bagaimana amalan kita dikategorikan sebagai ibadat atau adat saja? Sama ada kerja ibadat atau adat dikerjakan tanpa niat kerana Allah pasti amalan itu sia-sia dan tak dikira sebagai ibadat. Tentu tiada pahala disisi Allah. Mengapa begitu?

Niat kerana Allah dan keikhlasan penting dalam hidup ini. Memanglah apa yang dikerjakan atau yang kita lakukan adalah atas daya usaha kita sendiri, tapi sebenarnya semuanya dengan izin Allah jua. Oleh itu amalan kerja kita sama ada ibadat atau adat mestilah dilakukan dengan niat kerana Allah.

Lagi satu perkara penting ialah solah kerana ia tiang agama. Jika tidak solah pasti amalan lain yang kita lakukan menjadi sia-sia dan tak diterima oleh Allah s.w.t. - Kesimpulannya solah adalah kunci atau password kepada penerokaan program hidup seseorang.

Cuba lihat kepada kerja-kerja yang kita lakukan berikut, adakah ianya diterima sebagai adat atau ibadat. Katalah niat kita suci kerana Allah. Rujuk contoh kerja berikut:

- gotong royong
- bersanding
- menolong orang
- bekerja membina jalan ke kuil
- bersedekah
- beri nasihat atau arahan merompak
- solat sunat
- ibadah sunat
- mengajar
- bermain bola
- memasak
- menjadi ahli politik
- mencuci kain
- pergi pasar
- mengurus kelab golf
- peniaga internet
- pengusaha karaoke
- mengerjakan haji atau umrah
- berniaga rokok
- menjual mercun
- menjadi perisik atau body guard
- jadi GRO
- menjadi pelacur secara sah
- kerja menarik kereta
- kaki pukul
- pekerja sosial
- menjual daging babi
- menangkap binatang terlarang
- menjadi ahli sukan
- menderma kepada orang bukan Islam

Paling jelas bila kita lakukan kerja tersebut ternyata haram atau ada subhah maka perlulah kita hindarkan kerana salah dan berdosa. Dalam ajaran Islam semuanya amat jelas diberi garis panduan. Berdoalah kepada Allah agar kerja danamalan kita diterima olehNya.

Tiada ulasan: