Rabu, Februari 17, 2010

Bila Butang Baju Melayu Tidak Sama

Pelik tetapi benar. Apa yang pelik dan apa yang benar. Jika semasa bertugas @ bekerja kita sentiasa berpakaian kemas. Pakaian kita lengkap dengan segala keperluan. Kalau pergi kerja, apa yang kita pakai sangat kemas kerana ada peraturan begitu. Setidak-tidaknya kita malu berpakaian selekeh dan tak kemas. Pandangan luaran mengambarkan identiti kita sebenarnya. First impression! Kalau kita pemimpin di pejabat atau di organisasi lain lagilah perlunya berpakaian kemas dan lengkap. Banyak mata akan memerhati kita, melihat dengan teliti penampilan kita. Bolehkah kita dicontohi atau menjadi contoh kepada mereka iaitu kaki tangan bawahan atau orang ramai. Penampilan kita biar sesuai dengan suasana dan majlis yang kita hadiri. Tidak terkecuali juga apabila kita berada di tempat lain selain di pejabat, seperti di rumah, masjid, pasar raya, ketika melancong, dll perlu berpakaian kemas dan sesuai. Situasi ini mungkin tak terjadi tetapi itulah yang sepatutnya diamalkan.

Tidak mungkin kita lupa kerana kita terdidik begitu, apa yang dibuat telah menjadi amalan hampir seumur hidup. Dari kecil sebagai pelajar sekolah kita mesti berpakaian uniform sekolah, di universiti ada peraturan tertentu berpakaian, bekerja apatah lagi. Suka tak suka kita perlu ikut.

Bila sudah tidak terikat dengan peraturan, khususnya kepada mereka yang sudah tidak bekerja, sudah bersara, atau telah manjadi orang bebas seperti bekerja sendiri, amalan yang dilakukan dahulu sudah tidak dilakukan lagi. Mungkin ada yang melakukannya tetapi bilangannya terlalu sedikit.

Apa yang pelik ialah bila amalan biasa dilakukan selalunya rigid tapi tak lagi diamalkan. Tak apa kot. Apa yang benar ialah tak kesah dengan keadaan penampilan yang berlainan. Contoh satu, pakai suit berbeza antara seluar dan kot. Contoh dua, pakai baju melayu warna seluar berbeza dengan baju. Contoh tiga, begitu juga pakai bush jacket, seluar dan baju berlaian warna. Contoh empat, paling ekstrim berseluar pendek atau berkain sarung tak berbaju bila bergotong royong.

Pokok ceritanya semuanya disebabkan oleh keadaan dan persekitaran yang membolehkan berbuat begitu. Mereka bukan tak tahu dan lupa, tetapi mungkin disebabkan oleh sikap tak apa atau memang kerana ada kekurangan tertentu. Inilah yang berlaku kepada ramai orang yang memakai baju melayu berbeza butang @ butang tak sama disebabkan koleksi banyak tapi entah ke mana tersimpan butang yang serupa.

Adakah ini terjadi kepada anda. Kalau ianya terjadi begitu maknanya anda telah masuk ke alam warga post dewasa.

Tiada ulasan: