Isnin, Februari 15, 2010

Faham Biar Betul-Betul

Selalunya masalah timbul bila orang tak faham. Kekeliruan berlaku bila sesuatu kenyataan atau arahan itu tidak jelas. Orang tak faham bila apa yang dilihat atau dibaca terlalu komplikated bahasanya, ada arahan tapi tidak sistematik, atau kurangnya tumpuan kepada topik tersebut. Ataupun topik tersebut membincangkan soal pokok yang terlalu tinggi nilai ilmunya, contoh falsafah, ilmu mantik atau ilmu dan perkara yang ghaib yang tidak boleh tercapai oleh pemikiran biasa manusia.

Apa-apa pun sama ada merujuk kepada ucapan, tulisan atau artikel, buku, kenyatan bertulis atau lisan, arahan atau penerangan, semuanya bertitik tolak dari kurangnya ilmu dan kefahaman terhadap sesuatu perkara. Usaha mencari dan mendalami ilmu ini wajib dalam Islam. Ianya sangat perlu dalam dunia masa kini, yang tidak ada sempadan ini. Bukan setakat cubit peha kiri paha kanan terasa akan tetapi kesannya mungkin lebih sakit bila kita melaluinya. Pengalaman kita melihat bagaimana pihak tertentu memperbodohkan pihak yang lain dengan mainan hujah dan bahasa serta isi cerita yang penuh penipuan, ada udang sebalik batu. Penjelasan yang diberi mempunyai kepentingan diri atau kelompok. Bagi sebelah pihak yang tiada ilmu pasti terpesona dan kagum, mungkin akan terus percaya. Dari situlah mulanya kebodohan dan kezaliman berlaku.

Kepada orang ingin melakukan kerja seharian jika tiada ilmu dalamm tersebut, kita yakin ia tidak akan berjaya. Kepada pelaksana agama akan menjadi lebih teruk hingga amal ibadatnya tidak diterima sebab tidak sempurna amalanya. Oleh itu perlulah ilmu yang betul dan tepat berasaskan ajaran yang diberi, sama ada melalui alquran, hadis, qias, ijmak ulamak yang taidak meragukan. Kepada pemimpin pastinya ilmu sangat penting kerana kesannya kalau tidak berilmu boleh merosakkan negara dan rakyat jelata. Ekonomi, sistem masyarakat, pelaksanaan projek, hubungan antarabangsa, politik, sosial, dll tidak akan lengkap dan berkesan jika amalkan tanpa ilmu yang sesuai dan mendalam. Langkah dan pendekatan perlu betul.

Kita tak perlu membuang masa dengan membuat andaian sendiri (spt: I think.. My opinion.. ect) akan tetapi sepatutnya kita perlu merujuk kepada sumber-sumber yang boleh dipercayai dan telah dibuktikan. Jika belum ada kita mesti berasaskan kajian. Jika sudah ada kita rujuk sahaja kepada penemuan-penemuan yang ada. Dalam agama misalnya, orang Islam tak perlu bimbang dan keliru lagi kerana rujukannya amat jelas. Contoh empat mazhab yang masyhor iaitu imam-imam Shafie, Hanafi, Hambali dan Miliki telah menerangkan kepada kita dengan lebih jelas dalam bab melaksanakan Islam dan beribadat. Tugas kita ialah mendalaminya dengan yakin. Pastinya jangan dicampur adukkan kecuali darurah dan taklik. Semuanya perlu ilmu.

Itulah sebabnya orang selalu bergaduh dan tidak bersefahaman kerana adanya lompang dan kurangya kita menguasai ilmu.

Tiada ulasan: