Isnin, November 28, 2011

Tiga patah perkataan yang berkesan...

Iklan dalam radio IKIM berkaitan dengan keselamatan jalan jaya, mungkin boleh mengurangkan atau mengelakkan kemalangan maut atau tidak maut boleh berlaku:

'saya tersilap tadi..', 'berhenti dilampu merah', 'kalau saya cemat..', 'dimana silap saya', 'saya sayang awak (merujuk kepada isteri atau kerluarga)', dll.

Perkataan lain yang selalu kita ucapkan berkaitan dengan kehidupan seharian kita, sama ada kita sedari atau tidak:

'nak mampos budakni', 'itu yang baiknya', 'buatlah yang terbaik', 'awak memang cantik', 'jadilah pemimpin cemerlang', 'kedai itu bagus', 'memang patut dihukum', 'dia memang layak', 'saya benci dia', 'saya nak kahwin', 'dimana awak dapat?', 'berilah saya satu', 'jangan buat lagi', 'dia memang kuat'... dll lagi.

Tak payahlah bersastera atau berucap panjang untuk menyatakan sesuatu kerana ianya boleh mengurangkan keberkesanan mesej dan penyampaian kita. Mungkin ada yang bersetuju dan tidak bersetuju kerana pastinya situasi yang berbeza mempengaruhi semua ini.

Tiada ulasan: