Rabu, September 24, 2008

Kesabaran Adalah Aset Kejayaan

Apa tidaknya sesuatu nilai teras jika ditinggalkan akan memberi kesan kepada pencapaian matlamat dan harapan. Matlamat yang hendak dicapai boleh digapai dengan usaha dan tindakan yang sistematik dan bersungguh-sungguh. Kita boleh ikut langkah-langkah terdahulu atau dengan berpandukan kepada apa-apa garis panduan terkini yang telah dibincang dan dipersetujui. Segala usaha perlu dilakukan secara berterusan. Jangan kecewa jika gagal kali pertama. Teruskan hingga berjaya walaupun hingga seribu kali percubaan. Niat dan tekat amat penting dalam perkatra ini. Percayalah!

Kelangsungan tindakan adalah sangat bergantung kepada istiqamah dalam melaksanakannya. Ciri dan sifat apakan yang paling dominan selalunya mempengaruhi sesuatu kejayaan itu? Selain niat yang betul, jujur dan ikhlas dalam bertindak, daya tahan dan kekuatan mental dan fizikal, fokus dan banyak lagi yang mementukan kejayaan misi yang ditetapkan, maka pastinya ciri kesabaran adalah penentu kejayaan hakiki sesuatu matlamat tersebut.

Apa yang hendak dicapai selalunya menghadapi pelbagai rintangan. Suasana dan persekitaran sering berubah. Tindalan juga perlu ada perubahan. Kemahiran boleh digunakan untuk mengatasi segalanya tetapi unsur sabar dapat menentukan kejayaan yang hendak dicapai. Kesabaran adalah merentasi faktor masa. Itulah hikmahnya!

Tiada ulasan: