Khamis, November 05, 2009

Penuhilah Masa Anda Dengan Mencari Ilmu

Kalau nak ikutkan tempoh masa belajar telah telah tamat bila dah dapat kerja. Fahaman itu salah. Sepatutnya belajarlah hingga keakhir hayat: dari buaian hinnga ke liang lahad. Sebenarnya ilmu yang kita pelajari di sekolah dan universiti sangatlah sedikit. Jika ditambah pengalaman dan pengetahuan masa bekerja masih jauh dari cukup dan sempurna. Jika kita bersungguh-sungguh dapatkan lagi ilmu dan info dari luar dan persekitaran samada format atau tidak formal. Bagi orang yang bersara sudah tentu masa terluang banyak terutama bagi mereka yang tiada aktiviti tambahan dilakukan. Apa yang dimaksudkan ialah aktiviti ekonomi bukan melakukan kerja sambilan yang membuang masa.

Kita mahu otak kita ligat dan tidak beku. Kita perlu aktif dan melakukan kerja yang berfaedah. Satu yang sangat bermanfaat ialah belajar lagi. Apa cara itu terpulang kepada diri seseorang. Tapi dinasihatkan biarlah berguru. Kalau belajar sendiri perlulah serious dan bersungguh-sungguh. Sekarang peluang dan sumber sangat banyak. Bidang pun banyak dan pelbagai. Di antaranya menguasai kemahiran hidup, menulis, mendalami ilmu agama, melakukan aktiviti perniagaan dari rumah, menghadiri dan memberi kursus dll. Ilmu dapat dan masa terluang dipenuhi. Jika otak aktif dan ligat maka badan akan jadi sihat.

Kita boleh dapatkan ilmu di mana-mana. Boleh dapat percuma dan juga berbayar. Di institusi formal atau tak formal. Di pondok, sekolah, atau universiti. Surau atau masjid. Dimedia massa atau internet. Terserah!

Tiada ulasan: