Jumaat, Mei 21, 2010

Masa Berlalu Terlalu Cepat

Zaman sekarang ini kita rasa masa berjalan terlalu cepat, jika dibandingkan dengan masa lalu. Dulu semasa zaman kanak-kanak terasa lama bila nak jadi besar. Agaknya zaman kanak-kanak tidak ada kerja khusus, hari-hari penuh dengan aktiviti bermain. Takde target. Tak buat tak ape. Tak ada orang yang tegur dan gaduh. Kecuali ibu bapa yang berleter kerana perangai kita yang tak baik. Selalunya jika kita budak baik, tyak ada problemlah. Mereka tak kacau. Orang kampungpun tak ganggu kita. Hari-hari buat yang sama, itulah yang menyebabkan terasa lama dan jenu.

Sekarang ini kita dah dewasa, malah dah jadi warga emas. Walaupun dah tak ada kerja khusus kerana besara tetapi banyak juga benda yang perlu dibuat. Siapa kata tak ada kerja. Banyak kerja tapi berbagai-bagai. Orang kata tak menjemukan. Itu nak buat, ini pun nak buat. Kalau dulu diri pun tak dapat diurus dengan sempurna tetapi sekarang oklah, rasa puas hati. Mungkin dulu suruh atau minta orang lain buatkan tetapi sekarang kena buat sendiri. Semuanya perlu dibereskan segera. Rasa tak cukup masa. Masa berlalu terlalu cepat atau kita lembab menguruskannya. Sekarang ini tak ada lagi pakai SKT, jauh sekali dengan NKRA, tak ada sistem khusus. Itulah agaknya menjadikan masa tak cukup kerana tak ada matlamat dan time frame.

Masa berlalu terlalu cepat hanya berasaskan kepada kerja dan situasi di sekitar kita serta apa sistem kerja yang kita lakukan. Walaupun masa berlalu cepat, insyaAllah ianya dapat diuruskan dengan sebaiknya sesuai dengan keadaan dan situasi sekarang.
Ilmu al-Quran terlalu luas, perlu masa dan pengorbanan memahami dan mendalaminya. Tak cukup masa mengkajinya kerana dah terlewat! Perlulah melaksanakan dengan pacuan yang pantas. Masa mengejar kita. Jika lambat kita ketingalan.

Tiada ulasan: