Selasa, Mei 25, 2010

Pusat Asasi Sains Universiti Malaya (PASUM)

PASUM adalah satu nama atau jenama terkenal bagi program persediaan pelajar lepasan SPM untuk mengambil Ijazah Sarjana Muda di Universiti Malaya atau universiti-universiti lain yang dipilih pelajar selepas tamat belajar di situ. Dulu tempoh belajar selama dua tahun sekarang dah setahun. Mula program ini sejak tahun 1978.

Di pusat ini pelajar ditawarkan tiga kursus utama iaitu sains hayat, sains fizikal dan alam bina. Tahun ini saja seramai 1,300 orang pelajar mendaftar untuk tiga kursus tersebut. Di antaranya termasuklah anak bongsu yang mendaftar kursus sains hayat. Difahamkan bahawa pelajar yang ditawarkan ke sini adalah di antara 7,000 pelajar terbaik seluruh negara yang tak dapat tawaran ke luar negara untuk tahun 2010 ini. Nampak gayanya semua universiti yang ada menawarkan program persediaan ini terpaksa menerima lebih ramai pelajar tahun ini. Tahun ini hanya seramai 1,500 orang saja berjaya ditawarkan biasiswa untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara daripada seramai 10,500 orang yang ditemuduga. Fahamlah kita bahawa sekarang negara menghadapi masalah kewangan atau meleset.

Pelajar yang berjaya telah mendaftar pada 23 Mei 2010 yang lalu. Apa nak kata sejak pukul 730 pagi lagi kereta mula sendat, jamm. Manakan tidak kerana jalan yang sempit tidak dapat menampung lebih seribu buah kereta. Rata-rata pendaftaran mengambil masa 4 jam hingga 5 jam sehingga selesai. Rimas kerana panas dan padat. Tidak semua orang arif tentang lokasi dan situasi UM ini. Mendaftar di asrama, tapi taklimat di Dewan Tuanku Canselor (DTC). Walaupun taklimat mula 230 petang tapi pendaftaran masih tidak dapat diselesaikan sepenuhnya. Pengalaman ini mungkin tidak dapat dijangka oleh pentadbir UM. Disambung...

Tiada ulasan: