Isnin, April 19, 2010

Baliklah Ke Kampung Bila Senang

Suka tak suka, kita wajar balik kampung. Tak kiralah kampung kita tu bandar ke atau luar bandar @ desa. Ada sebab mengapa kita tinggalkan kampung. Lebih canggih kata 'home town'. Apa-apalah nak kata. Istilah tak penting. Apa yang penting kita mesti balik kampung.

Apa tujuan balik kampung? Sebab pertama kita tak duduk di kampung, bekerja atau cari makan di tempat lain. Tempat kita bekerja tu mungkin juga kampung atau bandar. Tak kisahlah, yang penting kita mesti balik kampung bila ada kelapangan.

Ada orang rindu emak, ayah. Ada orang rindu tunang, isteri. Ada juga orang rindu ketenangan dan keindahan kampung yang semula jadi tu. Ramai juga balik kampung kerana dia sayang dan seronok suasana yang ada di kampung itu. Suasana aman, ada silaturahim, ramai kengkawan, tidak kurang juga mahu mengimbau kenangan lalu khususnya masa kecil, nostalgialah katakan!

Janganlah lupa diri. Sedikit atau banyak pastinya suasana kampung ada mendidik kita menjadi orang yang berguna atau pandai. Kalau tak berjaya atau kaya pun sekurang-kurangnya kita menjadi manusia berguna dan berjasa. Allah melihat kita, orang kampung menilai kita. Apa yang dilihat ialah ibadah dan amalan serta kebiasaan kita terhadap Yang Maha Esa dan penghuni kampung kita.

Marilah beramai-ramai kita balik kampung! Jom @ Moh!

Tiada ulasan: