Selasa, April 27, 2010

Sepuluh Hari Terlalu Lama

Sepuluh hari lama ke. Ada kata ya. Ada kata tidak. Ada kata sebentar saja. Ada kata tempoh itu sangat menjenuhkan! Terpulanglah. Atau ikut keadaan. Jika seseorang itu merasakan satu hari 1 minit, sepuluh hari sepuluh minit. Sebaliknya kalau satu hari seperti sebulan, sepuluh hari jadi sepuluh bulan. Masanya hampir setahun. Kan lama tempoh itu.

Apakah situasi menyeronokkan rasa sebentar saja, atau jika kita di penjara pastilah rasa terlalu lama. Siksa rasanya jika kita melakukan perkara atau kerja yang kita tidak suka. Berbahagialah kepada pengantin baru, tentu masa dirasakan sebentar saja berlalu. Tak cukup jika cuti diambil sepuluh hari saja, pastikan lebih lama lagi.

Jika kita minat melakukan sesuatu, masa akan dirasakan berjalan terlalu cepat. Kecekapan kita melakukannya sangat diperlukan. Kalau kita tiada kemahiran mohonlan bantuan orang lain. Atau sebaliknya kita bantulah orang yang memerlukan bantuan kita.

Sepuluh hari terlalu lama? Oh tidak! Ianya sebentar saja seperti kita membilang jari jemari kita yang sepuluh itu. Sudahkah kita melakukan sesuatu yang terbaik kepada diri kita dalam sepuluh hari mulai dari sekarang. Atau nak lakukan dalam tempoh seratus hari baru puas hati, seperti banyak yang dilakukan oleh orang sekarang.

Jika kita dapat melakukan kerja untuk tempoh seratus hari hanya dalam tempoh sepuluh hari, maknanya kita sudah terkehadapan, satu meracle. Bukan mustahil. Semua atas usaha kita dan kehendak Allah jua.

Sememangnya kalau kita menunggu akan terasa lama. Jika melakukannya akan terasa sebentar sahaja. Demi masa...beruntunglah orang menghargainya.

Tiada ulasan: