Isnin, Mac 01, 2010

Alumni dan Sahabat Satu Sekolah

Kita telah belajar dibeberapa sekolah sejak sekolah rendah hingga ke universiti, itupun kalau masuk. Kalau tidak sampai sekolah rendah atau menengah aje dah cukup. Tentu kita mempunyai ramai kawan. Kepada sekolah ianya menjadi satu legasi kecemerlangan sekolah berkenaan. Banyak sekolah yang berjaya dan ramai muridnya 'menjadi orang' selalunya akan kembali ke sekolah, menghargai pendidikannya, akan berbakti kepadanya. Kepada bekas pelajar masa itulah mereka bersatu semula (reunion) mengumpul kawan-kawan sebaya, senior dan junior mengadakan pelbagai aktiviti sosial atau program membantu sekolah tempat mereka belajar dulu.

Sebenarnya janganlah kita malu mengaku di mana kita belajar dulu. Sekolah dimana kita dididik menjadi manusia oleh guru-guru yang tak pernah kenal jemu. Tidak rugi kalau kita balik ke sekolah sekali sekala. Yang eloknya adakanlah persatuan atau jawatankuasa untuk menguruskan aktiviti kita. Alumni boleh dalam kelompok besar atau kecil-kecilan ikut batch tahun kita keluar atau ikut dekad, se asrama dsbnya.

Banyak aktiviti yang bermanfaat boleh dilakukan. Kalau banyak wang mudah saja, kumpul dan beri sumbangan kepada sekolah atau PIBG atau persatuan-persatuan yang ada di sekolah itu. Sokongan kita sebagai bekas murid amat diperlukan.

Jadikan kita sebagai sahabat sekolah. Persatuan yang berjasa dan dikenang. Satu ketika kenangan manis dan pahit akan menggamit rindu kita untuk kembali semula ke sekolah. Jom!

Tiada ulasan: