Rabu, Mac 03, 2010

Bila Kita Pergi Umrah.....

Bila kita pergi umrah kita akan merasakan ni'mat beribadah yang diaturkan oleh Allah kepada ummat Islam, khususnya ummat nabi Muhammad s.a.w. Selain mengerjakan solat wajib dan sunat serta ibadah lain, ibadah umrah ini memerlukan kita melakukan tawaf, sa'i, bergunting serta ziarah tempat bersejarah yang ada kaitan dengan sirah nabi.

Pahala beribadah di Masjidil Haram 100 ribu kali ganda, masyaAllah. Jika di masjid Nabawi pulak pahalanya seribu kali ganda, alhamdulillah. Mana nak cari, dan tak boleh dapat ditempat lain punya. Di sana lebih khusu' dan lebih tumpuan jika beribadah.

Di sana kita boleh memohon ampun atas segala dosa dan memohon doa akan hajat kita ditunaikan kerana ianya lebih mustajab. InsyaAllah doa dan permohonan kita makbul.

Rindu kita pasti ke Baitullah di Makah dan maqam nabi serta raudhah di Madinah. Juga tempat lain yang ada kaitan dengan sejarah perjuangan nabi perlu dilawati, insyaAllah.

Niat kita pergi tentulah kerana Allah. Betapa kerdilnya kita bila melihat dan merenung kebesaran Allah. Rasa banyaknya dosa kita. Semoga ibadah umrah ini dapat menyucikan jiwa yang kotor.

Jom pergi Umrah pada 14 Mac 2010 ni. Semoga Allah selamatkan perjalanan, mudahkan beribadat di sana dan selamat kembali, insyaAllah pada 25 Mac 2010.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bestnya abah mak syidah ida g sana..nak ikut....