Ahad, Disember 11, 2011

Mee Segera @ Maggie Mee 6: Travelodge Seorang Pengembara

Jika aku sebungkus atau sekotak mee Maggie
tidak ada makna tanpa teman
nilai aku memang tak seberapa
sebab itu ramai yang tak kesah
ramai yang memandang remeh kepadaku
semuanya menjadi asam garam hidup yang penuh pancaroba
walau perit tapi tetap aku hadapi
derita duka dan gembira
ramai yang tahu dan simpati
percayalah!
di sudut hati ini akau bersyukur dan rasa terhormat
aku menjadi teman baik ramai orang
pengembara, pelajar, mahasiswa, pendaki gunung, para homestay, para campaigner
aku mengambara ke serata dunia
mana tempat aku tak pergi kecuali khutub utara dan selatan!
aku telah panjat gunung Kinabalu banyak kali
gunung dan bukit lain menjadi perkara biasa
aku sentiasa bersama dengan mahasiswa masuk universiti
aku duduk menginap di asrama bersama pelajar
sekolah biasa, desa, bandar dan sekolah elite
semuanya telah aku masuk dan menginap
selalu terlibat dengan gerak kerja kokurikulum pelajar
aku suka berkempen bersama pengakap dan bulan sabit merah
juga pasukan beruniform lain semuanya menjadi teman baik aku
orang bujang dsan kanak-kanak?
semuanya suka berkawan denganku
aku bersyukur ya Allah
semoga Engkau kurnialanlah sifat-sifat mahmudah
dan hindarkanlah dengan sifat-sifat mazmumah
walaupun aku hanya sebungkus atau sekotak mee...

Tiada ulasan: