Khamis, Februari 25, 2010

Elak Kecuaian Elak Kecelakaan

Susah nak cakap sebab kecuaian yang dilakukan adalah kelalaian sendiri. Mula-mula ingat pastu lupa. Lalaikah atau cuai atau memang lupa sebab dah tua. Semua itu perlu elakkan. Sepatutnya pada setiap masa kita perlu rujuk kepada senarai semak. Sepatutnya begitu. Dulu jarang buat tapi sekarang mesti buat.

Nak tau cerita pada pagi tadi selepas subuh aku terus basuh@cuci kereta sebab dah terlalu kotor. Hari ini aku nak pergi kuala lumpur bersama pengetua clifford. Tujuan ke MPM untuk bersama mendengar pengumuman keputusan STPM 2009. Aku tumpang sekaki di atas kejayaan anak murid sekolah Clifford. Tahun ini SMKC masih dapat mengekalkan pencapaian tempat pertama Pahang sudah tiga tahun berturut, ketiga peringkat kebangsaan juga tiga tahun berturu-turut. Tahun ini seorang pelajar terbaik pkt kebangsaan kategori aliran sastera menerima anugerah. Fooh dapat RM1000, sijil dan plak lagi. Lumayan juga. Jomlah kita semua jadi cerdik.

Apa kecuaian yang perlu aku elak akan datang? Pastikan bonet depan kereta tu ditutup rapat untuk mengelakkan terbuka sendiri bila memandu laju. Ingat ye jangan tak ingat. Hari ini berlaku lagi ketika lebih kurang bertolak lima minit dari rumah. Sampai di batu 4 tiba-tiba bonet depan terbuka yang menyebabkan menghalang pandangan, dan menyebabkan kerosakan wiper, cermin depan dan bonet kereta itu sendiri. Kerana itu aku terpaksa berpatah balik menukar kereta lain. Alhamdulillah selamat sampai juga pada waktunya, pukul 1115 pagi. Majlis 1145 pagi.

Kecelakaan apa yang perlu dielak? Dengan izin Allah kemalangan di jalan raya dapat dielakkan. Peristiwa ini memberi banyak kesedaran kepada diriku. Kali kedua pulak tu takkan tak ingat-ingat lagi. Banyakkanlah berdoa, bersabar dan berfikirlah sebelum membuat sesuatu.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

keta yg mana satu tu abah yg terbuka bonet?alhamdulillah semenya selamat..bole jadi peringatan gak bg yg membacanya nih..

Teruna Pingitan berkata...

unser, syukur selamat. sebenarnya pengajaran pada pemandu, mesti cek semua keperluan, e.g tayar, myk itam, brake, dll

Teruna Pingitan berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.