Selasa, Februari 16, 2010

Malaysia Negara Majmuk

Malaysia negara majmuk merujuk kepada penduduknya yang berbilang bangsa. Ada tiga bangsa atau kaum terbesar di Malaysia iaitu Melayu atau bumiputra (60%), Cina (30%), India (9%) dan lain-lain (1%). Peratus yang diberi mungkin berubah dari masa kesemasa. Jadi apa yang nak dikatakan di sini adalah komposisi kaum yang sedemikian memberi erti bahawa negara ini perlu mengambil kira semua aspek yang berkaitan ketiga-tiga kaum terbesar tersebut. Memang dari segi sejarahnya pembentukan negara ini sebagai sebuah negara merdeka pentadbiran negara telah diwakili oleh ketiga-tiga kaum tersebut. Pengagihan kuasa diberi mengikut peranan masing-masing. Jawatan Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri seperti tertakluk kepada perlembagaan mesti di pegang oleh orang Melayu atau bumiputera. Agama persekutuan adalah agama Islam. Sementara agama lain boleh dan bebas diamalkan.

Kekuatan Malaysia memerintah ialah dapat menyatupadukan rakyat negara ini penuh harmoni dan persefahaman. Asas perpaduan ini mula diterapkan dengan jayanya oleh Perdana Menteri pertama Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj. Kemudian di teruskan oleh Perdana Menteri kedua, ketiga, keempat, kelima dan sekarang keenam. Berbagai program, dasar dan pendekatan telah dilaksanakan sepanjamg tempoh pentadbiran pemimpin-pemimpin tersebut. Ada yang berjaya dan ada juga yang tidak berjaya.

Perubahan masa dan landskap politik banyak mempengaruhi kejayaan dasar-dasar yang telah dilaksanakan. Perpaduan mula tercabar apabila masing-masing kaum mula mahu mempertahankan hak masing-masing walaupun berbagai usaha dan kompromi dijalankan. Toleransi kaum memerlukan perjelasan yang jujur dan terbuka. Perlaksanaan sesuatu dasar perlulah adil dan meliputi. Pembuat dasar perlulah merujuk kepada sejarah negara dan bangsa Malaysia terdahulu. Apa yang penting rakyat faham latar belakang negara ini. Contoh yang nyata ialah pentadbiran negara berasaskan raja berpelembagan. Perjuangan rakyat menentang penjajah telah dilakukan sejak zaman kerajaan Melaka lagi. Siapa yang memainkan peranan, semuanya perlu diambil kira. Matapelajaran sejarah boleh memainkan peranan sebagai faktor kesedaran kepada rakyat Malaysia.

Dasar-dasar penting seperti Dasar Pelajaran Negara, Dasar Ekonomi Negara, Dasar Sosial Negara, Isu dan Dasar Keselamatan Negara, Dasar Dalam dan Luar Negara, Dasar Perpaduan Negara, dan lain-lain sangat perlu digubal dengan teliti dan diterjemahkan dalam perlaksanan yang sempurna. Faktor penyokong yang tidak kurang penting juga ialah pentadbiran oleh pegawai-pegawai kerajan yang ditugaskan perlulah efisen dan beramanah. InsyaAllah negara akan terus harmoni, maju dan makmur.

Tiada ulasan: