Ahad, November 27, 2011

Bola itu bulat tetapi bulat itu tak semestinya bola...

Orang kata 'bola itu bulat'.. maksudnya dalam permainan bolasepak pada dasarnya pasukan kuat akan menang, kecuali nasib menyebelahi pasukan lemah sehingga membolehkan mereka menang. Itu yang dikatakan bola itu bulat, ia boleh bergolek untuk menang atau bergolek untuk kalah. Semangat juang pasukan perlu ada untuk memastikan kemenangan.

Keadaan inilah yang berlaku kepada pasukan Malaysia menentang Bahrain. Mulanya Malaysia selesa dengan kemenangan 2-0 dalam tempoh masa 75 minit. Bahrain bukanlah pasukan lemah tetapi ia juga mempunyai semangat juang yang tinggi, sebab itulah dalam tempoh masa tak sampai lima minit mereka menyumbat 2 gol, menjadikan keputusan 3-2 yang memehak kepada Bahrain. Memang sedih sebab Malaysia kalah. Malaysia tak belajar dari sejarah, menang dulu tak semestinya kekal sehingga keakhir masa tamat permainan.

Harapkan kita menang perlawanan ini dan mengharapkan juga Syria kalah kepada Jepun untuk memastikan satu tiket ke Sukan Olimpik London. Percaturan begini sebenarnya tak selamat dan tidak praktikal. Banyak lagi usaha yang kita perlu buat untuk meningkatkan pencapaian bolasepak kita. Menjadi pasukan yang disegani masih jauh dari matlamat, tapi bukanlah mustahil. Usaha gigih dan persediaan yang mencukupi
sangat mustahak dan perlu. Dimana silap kita sekarang?

Tiada ulasan: