Selasa, Mac 18, 2008

Aku Cinta Muhammad

Muhammad yang kucintai adalah tak lain tak bukan junjungan besar Nabi Muhammad sallallah hualaiwassallam. Baginda adalah Nabi dan Rasul yang akhir sekali. Ayahnya bernama Abdullah dan ibunya bernama Aminah. Bangsa Arab dari suku Quraisy. Dilahirkan di kota Mekah. Setelah berumur 40 tahun baginda diangkat menjadi Rasul. Waktu mudanya menerima gelaran dari kaumnya sebagai Al-Amin, ertinya orang yang boleh dipercayai.

Setelah diisytiharkan menjadi Rasul beliaupun diburu dan disiksa oleh kaumnya menyebabkan baginda berhijrah dari Mekah ke Madinah. Setahun sebelum berhijrah berlaku peristiwa Israk dan Mikraj ke atas dirinya. Peristiwa ini telah memberi peluang kepada baginda berjalan dari Mekah ke BaitulMuqaddis dan naik ke Sidratul-Muntaha menemui Allah dan menerima perintah sembahyang lima waktu. Setelah 10 tahun berada di Madinah baginda pun wafat ketika berumur 63 tahun.

Ada tiga keistimewaan yang dimiliki oleh Nabi Muhammad berbanding dengan Rasul-rasul terdahulu. Pertama, baginda adalah Nabi dan Rasul terakhir. Tidak akan datang lagi Nabi dan Rasul sesudahnya. Kedua, risalah baginda cukup sempurna yang ditujukan kepada seluruh umat manusia di dunia, baik yang berada dimasa hidupnya atau sesudah wafatnya hingga kehari kiamat. Ketiga, baginda adalah semulia-mulia Rasul berbanding dengan Nabi dan Rasul terdahulu.

Ya Allah beri aku kekuatan agar aku dapat menunaikan ajaran dan perintahMu sebagaimana disampaikan oleh junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. Selawat dan salam ke atasnya tanpa henti lidah ini memohon safaat darinya. Ya Rasullah aku cinta padamu..berikanlah diriku kekuatan dan kenikmatan mengamalkan dan menunaikan ajaran Tuhanmu ya Muhammad.
Aku Cinta Padamu Muhammad

Tiada ulasan: