Selasa, Mac 18, 2008

Seronoknya Bersara

Ramai orang mengatakan bersara itu menjemukan. Terasa jenuh dan puas bila menghabiskan masa kat rumah. Tidak lagi mengerjakan amalan rutin di pejabat. Apa yang selalu dibuat seperti urusan pentadbiran, melaksanakan majlis, mesyuarat, temujanji, menyelia, menyelaras aktiviti, dan lain-lain tidak lagi menjadi tekanan dan bebanan. Semuanya tidak lagi perlu melakukannya. Itulah yang dikatakan seronoknya bersara. Kalau adapun adalah kerja-kerja sedikit yang perlu dilakukan seperti melaksanakan tugas peribadi, bayar bil, lawat anak dan keluarga, menguruskan persatuan sukarela dan menghadiri kelas-kelas agama dan kemahiran yang dipilih sendiri. Nak kata menjemukan rasanya tidak. Tak cukup masapun ada. Maklumlah bukan duduk-duduk saja di rumah. Kerja-kerja dalam rumah dan di luar rumahpun kena buat juga, membersih, mengatur, membaiki, menghias hatta memasak sekalipun. Mana yang ada cucu mungkin ada kerja tambahan seperti hantar ke sekolah, jemput balik dan uruskan makan minum mereka. Nampaknya susah sikitlah nak jaga anak orang, lainlah anak sendiri, boleh marah-marah, herdik-herdik dan pukul-pukul. Tak begitu? Lain orang lain nasibnya. Rasanya tak adalah yang didera bila bersara. Bagi yang optimis dan memandang ke hadapan, ada sahaja rancangan mereka seperti memajukan projek yang dipilih, berkebun, menternak, bertani, buat rumah, jadi kontraktor, mengajar, belajar, buka syarikat sendiri, berniaga dan melaksanakan kerja-kerja kebajikan untuk masyarakat. Sekarang ini nak jadi YB pun susah. Dah tua tak laku lagi. Walau bagaimanapun nasiblah kadang-kadang ditawar orang jadi ahli lembaga pengarah syarikat atau ahli lembaha suruhanjaya, alhamdulilllah.

Di Malaysia, umur bersara 56 tahun. Di negara maju ada 58 tahun, 60 tahun, 65 tahun hatta hingga 68 dan 70 tahun. Rasa saya bagi negara seperti Malaysia ini sudah memadai jika dipersetujui umur bersara paling lewat 60 tahun. Tak semua orang segar dan kuat pada umur lebih 60 tahun. Pada umur 56 tahunpun sudah ada yang tak larat (tak rot). Sakit sana sakit sini. Banyak rasa malas dari rasa rajin. Jauh sekali nak menebas menebang. Membersih kebunpun sudah tak boleh dilakukan dengan sempurna. Kepada mereka yang banyak wang dan ada pengalaman mengurus mungkin lebih mudah. Upah saja, beres.

Dalam banyak kerja yang perlu dilakukan oleh orang bersara, dicadangkan supaya mendalami ilmu agama, meningkatkan lagi tanggung jawab kepada Allah, menolong orang dan banyak bersedekah dan lain-lain yang berkaitan hubungan kita dengan Allah dan alamnya. Bertaubat, bersyukur dan mesti banyak menyebut namaNya. Berdoa untuk kesejahteraan di dunia dan akhirat. Semoga diri kita, keluarga kita, masyarakat, negara semuanya dalam peliharaan Allah.

Nak tahu bahawa bersara itu benar. Anda bila lagi nak bersara. Kalau nak cepat bersara boleh mohon bersara awal. Apa yang menyebabkan kita seronok ialah MINDA kita, bersedia atau tak bersedia. Jika kita telah bersedia: Oh! Seronoknya Bersara.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

wah..wah..memang cbuk la truna pngitan ngurus cucu.tp sekarang..x de dah nk dengar rengetan adriana tu..:(

Teruna Pingitan berkata...

ada penggantinya, simanjaku sayang yang setia bersama teruna ini. walau bagaimanapun memang teringat jugalah kat cucu tu spt teringat kat anak sayang kat negeri bawah bayu. agar selamatlah semuanya. salam dari teruna keseorangan desa pingitan untuk semua yang membaca blog ini.