Ahad, Mac 16, 2008

Selamat Hari Jadi: Bertambahlah Usia Kita.....

Detik berganti detik, jam berganti jam, hari berganti hari, kemudian bulan-bulan berlalu, tahun pula menjelma, maka bergemalah frasa Selamat Hari Jadi diucapkan oleh orang-orang tersayang, isteri, anak, menantu, saudara mara, rakan taulan hatta dari syarikat tempat kira melanggan perkhidmatan dengan ucapan tahniah melalui SMSnya. Terima kasih diucapkan kepada semua. Bertambahlah umur kita. Dah tahun keberapa agaknya. Yang muda-muda seronok menyebut sweet seventeen, sweet twenty ect, tapi yang dewasa-dewasa pula cuba merahsiakan sweet sour mereka. Malu konon bila dah umur dijamah usia lanjut. Wanita lebih merahsiakan umur mereka berbanding dengan lelaki. Entah apa tujuan agaknya. Mereka boleh merahsiakan berapa umur mereka hanya pada kawan-kawan dan bukan keluarga sahaja. Seronok tapi malu. Inilah yang menyebabkan tak telus, berahsia-rahsia dan ada sahaja alasan, dan agaknya itulah budaya kita.

Bila direnungkan dan diambil iktibar dari majlis dan keraian tersebut nyatalah memberi manfaat yang besar kepada kita semua, di antaranya:

1. Bila umur semakin tua dapatlah kita menilai sejauh mana amalan dan kebajikan yang dilakukan.

2. Memberi peluang kita bermuhasabah diri, apa yang perlu dilakukan atau tidak dilakukan.

3. Majlis hari jadi boleh merapatkan hubungan yang lebih akrab dikalangan keluarga dan silaturahim sesama rakan dan taulan.

4. Kekerapan berjumpa boleh menyelesaikan banyak masalah disamping mengurangkan jurang perbezaan antara mereka yang hadir.

5. Menjadikan majlis tersebut sebagai satu sejarah tersendiri seseorang dan keluarga.

6. Memberi kekuatan dan motivasi khususnya kepada orang yang diraikan.

7. Ia boleh mendekatkan diri kita dengan Allah, pencipta alam ini.

8. Kepada kanak-kanak ia lebih menyeronokan kerana hadiah yang diterima seperti wang dan barang-barang yang disukai.

9. Menggalakkan anakpanak menyimpan dan berjimat cermat sehinggalah ketarikh hari jadi yang akan datang.

10. Melatih kita merancang sesuatu majlis dengan baik dan berhemah.

Ya! Apakah umur kita dikira dari tahun hijrah atau masehi? Terpulang kepada yang meraikannya. Rata-rata mereka menggunakan tahun masehi bagi mengira umur masing-masing. Jika tahun hijrah digunakan sudah tentulah menjadi lebih tua umur kita. Jika umur kita 40 tahun dalam kiraan tahun masehi akan jadi 41 tahun dalam kiraan tahun hijrah. Ada moleknya pengiraan hari jadi kita dikira dalam tahun hijrah. Apa tidaknya kerana untuk mendidik anak mula sembahyang mulai umur 5 atau 6 tahun dan disuruh pukul pada umur 10 tahun dan wajib sembahyang pada umur baligh (15 tahun). Jika dikira menggunakan tahun masehi tentulah ada kerugiannya dari segi pelaksanaannya kerana masa yang berbeza.

Dalam amalan agama Islam tidak ada majlis sambutan harijadi ini, tapi ianya diamalkan kerana diharapkan ianya dibuat tidak bertentangan dengan syariat dan amalan agama. Perkara ini perlu diberi perhatian. Wallahualam!

Selamat Hari Jadi Ke 58 Papaku. Selamat panjang umur, sihat walafiat, murah rezeki, dan semoga berbahagia disamping keluarga tercinta.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

smoga tahun ni teruna pingitan lebih maju dlm blog m'blog..kalah la org kt umh tu..hehehe

Teruna Pingitan berkata...

Duhai hehehe!

Ngape lambat tidur hah... esok nak sekolah, kerja tak buat lagi tu.
Buatlah ape yang patut.

WSM..