Jumaat, Mac 21, 2008

Antara Buah dan Burung

Teringat saya semasa kecil khususnya di sekolah rendah dan menengah, antara buah dan burung ini memang menjadi tarikan dan tumpuan kumpulan kanak-kanak terutamanya selepas waktu sekolah, cuti hujung minggu dan lebih menyeronokkan sepanjang musim cuti persekolahan. Semasa itu dua perkara inilah yang mendominasi tumpuan kanak-kanak masa itu. Dulu mana ada television, radiopun jarang-jarang, komputer alias internet jauh sekali. Sekali sekala adalah pertunjukan pentas atau tayangan wayang public resen (publication?). Itupun bila nak adakan pilihanraya atau pemimpin datang melawat dan berkempen. Atau bila ada sultan datang. Adanya buah dan burung ini menyebabkan anak-anak masa itu terpenuh dari segi aktivitinya, nakalnya jauh lebih rendah dan kurang berbanding sekarang. Kreativiti mereka juga tak kurang. Mereka boleh buat sendiri lastik, jebak pemikat burung, jerat, dan lain-lain. Pasal ambil buah mereka sangat cergas dan tiada masalah. Kalau musim buah tak laparlah mereka.

Jadi sepanjang tempoh itu nostalgia buah dan burung ini sentiasa mengisi benak saya dan rakan-rakan seangkatan masa itu.

Berikut adalah nama-nama burung yang pernah dilihat, dipelihara, dibuat main hatta dikorbankan semasa aktiviti melastik atau untuk dijadikan hidangan. Tentu disembelih dulu. Nama dan senarai diberi bukanlah nama saintifik tapi sekadar membezakan jenis burung itu sahaja:

  • Mulakan dengan burung kelicap, lepas tu merbah, puyuh, wak-wak atau kuak, pucung, murai, terkukur, merbuk, kedidi, helang, burung hantu, pipit, gagak, cawi, tabtibau, beberek, bot-bot atau got-got, bebarau, bangau, belibis, punai, merak, kuang, belatuk, ciak atau tempua, kakak tua, tiong, puling, serindik, merpati, tukang, kelengking, kenyalang, tuju, nuri.....

Begitu juga buah-buat yang saya makan masa kecil baik didapati di kampung atau dibeli dan juga makan di asrama, semua menimbulkan nostalgia yang indah dan menyeronokkan. Berikut adalah buah-buahnya:

  • Mulakan dengan buah tarban, lepas itu mencupu, setoi, kerekok, langsat, manggis, pulasan, durian, rambai, duku, rambutan lekang, rambutan telan, bedara atau mata kucing, salak, tepus, jambu batu, jambu keling, jambu bertih, jambu penawar, jambu air, jambu galah, kelubi, kelapa, mempelam atau mangga, pauh, kuini, perah, ketapi, rotan, betik, leletup, nenas, kedondong, melaka, perian, kepayang, kejijak, berangan, tembikai, petai, jering, keredas, terap atau tarap, dabai, durian sangka, limau, oren, apple, anggur, naga, limau bali, belimbing besi, belimbing buluh, kopi, pisang, pisang kaki, longan, lemba, kurma, tiin, ara, kiwi, lai.....

Sedikit senarai ikan-ikan yang juga menjadi sebahagian dari persekitaran kanak-kanak pada masa itu. Berikut adalah senarainya:

  • Ikan kaloi, toman, keli, sembilang, puyu, potak, bador, sebarau, sia, lampam, kelisa, kelah, patin buah, patin moncung, haruan, tilan, belida, tapah, seluang, baung, sepat, lepu, karin, telapia, kenerak, temelian, sisa nabi, buntal, belut, dan.....

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bestnya abah ada pengalaman tu...mana dia senarai nama jenis burung tu abah?

Teruna Pingitan berkata...

sebenar catatan ini tak habis lagi.. sedang disambung

Teruna Pingitan berkata...

dah baca habis blog ini? akan di perbaiki o ditambah akan datang, itu pun kalau rajin.